APELDOORN – Koning Willem-Alexander heeft de drie portretten die de komende jaren als staatsieportret dienst gaan doen voorafgaande aan de onthulling donderdag, niet gezien. Wat zijn mening is over het werk van Iris van Dongen, Rineke Dijkstra en Femmy Otten is dan ook nog niet bekend.
Minister Jet Bussemaker van cultuur was echter tevreden, al wist ze in de Kunstkamer van Paleis Het Loo niet welk portret ze zou uitkiezen voor haar ministerie. “Misschien mogen wij ze wel alle drie hebben”, schoof ze de beslissing voor zich uit.
De drie kunstenaars die in januari werden geselecteerd uit een groep van twaalf, hebben zeer verschillend werk afgeleverd. De tijd zal leren welk werk het vaakst zal worden besteld door gemeenten, rechtbanken en ministeries, of door burgers, want in principe kan iedereen een reproductie kopen.
Glimlach
Iris van Dongen vertelde dat het gezicht van Willem-Alexander het moeilijkst was, zoals dat bij portretten eigenlijk altijd het geval is. Ze had in gedachten de koning af te beelden met een ‘Mona Lisa’-glimlach en dacht daar in te zijn geslaagd.
Rineke Dijkstra, die de koning eerder al fotografeerde voor de nieuwe koningspostzegel, trok met haar ‘ouderwetse’ fotoapparatuur naar het paleis, waar de koning ‘heel ontspannen en vriendelijk’ poseerde. ‘Hij stond er voor open’, zei Dijkstra, die met een blauw pak, rode stropdas en wit overhemd de Nederlandse vlag in de foto liet terugkomen.
Poseren
Femmy Otten vond dat Willem-Alexander ‘best nog veel tijd’ uittrok om te poseren. Het maken van haar uit vele dunne olieverflagen bestaande schilderij was ‘best nog spannend’ geweest. De tijdsdruk was dat ook. De opdracht kwam met de uitverkiezing in januari, en opdrachtgever Het Mondriaan Fonds had de portretten liefst klaar voor de eerste Koningsdag deze week.
‘Een schilderij moet de kans hebben te mislukken’, meende Otten. ‘Niet altijd’, wierp minister Bussemaker tegen, maar Otten was net op tijd klaar en tevreden met het veel gelaagde resultaat.