Prinses Laurentien heeft dinsdag samen met hoofddirecteur Frits van Bruggen van de ANWB de nieuwe campagne ‘Sturen zonder gluren’ afgetrapt. De campagne tegen appen in het verkeer is een samenwerking van de ANWB en de Missing Chapter Foundation. Die organisatie, opgericht door Laurentien, wil kinderen een stem in de maatschappij geven.
De ANWB deelt als onderdeel van de actie 700.000 kalenders uit. De kalenders zijn bedoeld voor basisschoolkinderen, die hun ouders zover moeten krijgen alle dertig dagen op de kalender niet te appen in het verkeer. “Kinderen zien wel degelijk dat ouders appen en bellen op de fiets en in de auto, terwijl dat niet mag. We moeten de jongere generatie opvoeden om het niet te doen en de ouders bewust maken van hun gedrag. Je moet ergens beginnen”, legt een ANWB-woordvoerder uit.
Via het eigen programma Streetwise, waarmee verkeerslessen worden gegeven op scholen, wist de ANWB dat kinderen heel goed doorhebben dat hun ouders appen in het verkeer. “Wij zien al een aantal jaren dat het een hardnekkig verschijnsel is. Het is niet de bedoeling. Je brengt jezelf en anderen ermee in gevaar. Wij willen op een pakkende manier proberen kinderen erbij te betrekken”, aldus de ANWB-woordvoerder.