Woensdag is, tijdens de laatste vergaderdag van de Eerste Kamer van dit jaar, de gerestaureerde Amalia van Solmsgalerij in gebruik genomen. De galerij op de tweede etage in het gebouw van het parlement verbindt de Mauritstoren met het Mary Stuart-kabinet. Alle Senatoren kwamen aan het begin van de dinerpauze in de galerij samen om de met 17e eeuws kunstwerken gedecoreerde ruimte in ogenschouw te nemen. Tot een jaar geleden bestond de galerij uit drie kamers: en koffieparlor met schrootjes bekleed, de keuken van het appartement van de huismeester en de ambtenarenkamer.
Onder architectuur van Krijn van den Ende heeft de Rijksgebouwendienst op de verzoek van de Eerste Kamer de galerij in de oorspronkelijke 17de-eeuwse staat terug gebracht. De galerij is vernoemd naar Amalia van Solms, de echtgenote van stadhouder Frederik-Hendrik, die in de zeventiende eeuw het door zijn broer Prins Maurits gebouwde stadhouderlijk paleis uitbreidde en er zijn hofhouding had. Er hangen ruim twintig portretten van vrouwen uit de hofhouding van Frederik-Hendrik en Amalia van Solms, onder wie Emilia van Nassau-Beverweerd, Charlotte van Nassau-Odijk en Lady Mary Somerset. De meeste schilderijen zijn van de hand van de vermaarde kunstschilder Gerard van Honthorst. Ook hangt in de galerij een portret van Willem van Nassau-Lalecq (1601-1627), de oudste natuurlijke zoon van prins Maurits van Oranje Nassau en Margaretha van Mechelen.
Krijn van den Ende is in 2012 onderscheiden met het Erekruis in de Huisorde van Oranje. In dienst van een architectenbureau, later voor de Rijksgebouwendienst en vanaf 1985 met zijn eigen bureau was hij betrokken bij de renovatie en herinrichting van koninklijke paleizen en rijksgebouwen. Zo ging de volledige restauratie van interieur en gevels van het Koninklijk Paleis Amsterdam van 2005 tot 2011 onder zijn leiding.