Charlène: een modeprinses

redactievorsten

25/01/2020 6:55 am

‘Het vinden van een eigen stijl is zeker de grootste uitdaging geweest. In het begin luisterde ik naar de adviezen van andere mensen over hoe ik me moest kleden. Ik heb nu het punt bereikt waarop ik weet wat ik wil en wat werkt.’ Hoe een girl-nextdoor een echte prinses werd.

Van olympisch zwemster tot prinses van het mondaine Monaco: het leven van Charlène Wittstock klinkt als een sprookje. Een modern sprookje, waarin liefde en sport centraal staan. Charlène ontmoet prins Albert voor het eerst in 2000, maar pas zes jaar later is er sprake van een officiële relatie. Op dat moment breekt er een geheel nieuwe periode aan. Ze komt terecht in een wereld vol glitter, glamour en protocol; een wereld waar veel vrouwen van dromen, maar Charlène zeker niet. Ze hecht weinig waarde aan uiterlijkheden. Ze gaat liever sporten dan winkelen, maar moet wel regelmatig op de rode loper verschijnen.

Het Rode Kruis Bal in 2006 omschrijft prinses Charlène dan ook als een echte vuurdoop, die helaas niet helemaal verloopt zoals gehoopt. Tout Monaco is bij het bal aanwezig, maar Charlène heeft zich niet echt goed voorbereid, zo vertelt ze aan tijdschrift Vogue. ‘Ik vond het allemaal leuk, leuk, leuk en dacht helemaal niet na over mijn outfit. Ik had de hele dag beachvolleybal gespeeld, lakte mijn nagels rood en trok een groene jurk aan. Ik dacht op dat moment dat ik er prachtig uitzag, maar als ik terugblik realiseer ik me dat mijn debuut voor de society van Monaco beter had kunnen verlopen.’ Na deze wat moeizame start zorgt Charlène ervoor dat ze kledingadviezen krijgt. En ze past haar trainingsschema aan, zodat haar lichaam minder gespierd wordt en er vrouwelijker uitziet. Haar zelfvertrouwen groeit langzaam. Charlène: ‘Ik was onzeker. Ik voelde de druk om het zekere voor het onzekere te kiezen. Ik heb nu het punt bereikt waarop ik weet wat ik wil en wat werkt. Ik durf te spelen met frissere, brutalere en gewaagdere looks.’

Charlène tijdens het Rode Kruis Bal in 2006.

Dat ‘frisse en gewaagde’ is al op de dag van het burgerlijk huwelijk zichtbaar. De kersverse prinses draagt een wijde broek met bijpassend jasje, wat niet gebruikelijk is in koninklijke kringen. Maar het lef van Charlène gaat verder. Op geheel eigen wijze draagt zij bijvoorbeeld androgyne kleding, zoals een smokingjasje of een stoer leren jack. Ook ingrijpende metamorfoses zijn aan de orde van de dag. De eigenzinnige keuzes typeren de stijl van Charlène, die wordt gekenmerkt door lef én eenvoud. De prinses draagt graag kleding in één kleur, en met een strakke belijning. Romantische details zoals ruches of kant blijven vaak achterwege, al durft Charlène tijdens galagelegenheden wel uit haar comfortzone te treden.

Het burgerlijk huwelijk.

Naturelle Charlène

Het lijkt erop dat prins Albert geniet van de eigenzinnige stijl van Charlène, al laat hij in een interview weten dat hij een sterke voorkeur heeft voor een naturelle Charlène. Prins Albert: ‘Ik werd verliefd op haar gevoel voor humor, haar eenvoud, en de natuurlijke manier waarop ze contact heeft met mensen. Naar mijn mening ziet Charlène er nooit mooier uit dan wanneer ze naturel is. Zonder make-up en haar haren naar achteren.’ In november 2015 verrast Charlène met een nieuwe coupe: de pixie cut. Een korte coupe, die vaak wordt gecombineerd met opvallende maquillage.

Door de metamorfose ging alle aandacht uit naar het gezicht van de prinses. Haar kleding lijkt van ondergeschikt belang. Lijkt, want de prinses shopt nog steeds naar hartenlust de mooiste designerkleding bij elkaar. Een groot gedeelte komt van Akris. De stijl van dit Zwitserse modehuis: ogenschijnlijk eenvoudige stoffen, strakke belijningen en een outfit in één kleur. Volgens de hoofdontwerper van Akris is deze stijl heel bewust gekozen. Albert Kriemler: ‘Ik vind het verschrikkelijk als een vrouw de kamer binnenkomt en je eerst naar haar kleding kijkt en dan pas realiseert wíe het draagt. Dat is niet wat ik wil bereiken.’

Lees ook

Charlotte: van ‘kleindochter van’ naar mode-icoon.

Trouw aan eigen stijl

De strakke stijl van Akris bepaalt in grote lijnen de garderobe van Charlène, want bijna driekwart van haar kleding komt van het Zwitserse modehuis. Toch weet de prinses de weg naar andere modehuizen wel degelijk te vinden. Ze heeft bijvoorbeeld een hechte band met Giorgio Armani, die een aantal outfits leverde (onder meer haar trouwjurk), en die altijd wel een lovend woord voor de prinses heeft. Armani: ‘Charlène is zonder twijfel erg knap, lang en slank. Ze is sportief en heeft tegelijkertijd een natuurlijke elegantie. Ik geloof dat Charlène het ideale figuur heeft om mooie jurken te showen. De jurken accentueren haar mooie vormen en de prachtige structuur van haar rug en schouders.’

De trouwjurk van Charlène ontworpen door Giorgio Armani.

Ook de inmiddels overleden ontwerper Karl Lagerfeld van modehuis Chanel behoorde tot de kennissenkring van Charlène. Volgens de Duitse ontwerper heeft de prinses een geheel eigen en herkenbare stijl. Lagerfeld: ‘Ze houdt van strakke kleding met een vleugje mannenkleding, wat erg vrouwelijk bij haar staat.’ De hechte band tussen Charlène en de ontwerpers heeft alles te maken met vriendschap, maar tegen Vogue vertelt de prinses dat ze ook een duidelijk doel voor ogen heeft. Charlène: ‘Ik wil van Monaco een van de modesteden van de wereld maken. Het zou prachtig zijn om met een paar van mijn internationale modevrienden – zoals Stella McCartney en Ralph Lauren – samen te werken, en deze plek opnieuw te voorzien van energie. Grace Kelly heeft een link gelegd tussen Monaco en de filmwereld, en ik zou graag een band willen creëren tussen Monaco en de modewereld.’ Charlène doet dit onder meer door contact te houden met ontwerpers en modeshows bij te wonen.

Ook haar eigen stijl moet bijdragen aan het perfecte plaatje van Monaco. De prinses blijft zoeken naar nieuwe en verfrissende looks, maar blijft tegelijkertijd trouw aan haar eigen stijl. De monochrome japonnen, mantels en broekpakken zijn op zichzelf niet altijd even spannend, maar juist door de accessoires blijft de stijl van Charlène onderwerp van gesprek. Ook haar bijzondere schoonheid speelt hierin een grote rol. Het zal voor de prinses niet altijd meevallen om in de voetsporen van haar legendarische schoonmoeder te moeten treden, maar gesteund door de modewereld en haar man groeit Charlène meer en meer uit tot het nieuwe stijlicoon van het mooie Monaco.

Grace Kelly

Het sprookje van Monaco.