In een opiniestuk voor Fast Company heeft de Britse prins Harry bedrijven opgeroepen om hun gebruik van internet en social media onder de loep te nemen. De hertog van Sussex meent dat mensen op diverse platforms nog meer verdeeld worden dan ze al zijn.
“We hebben de kans om het beter te doen en de digitale wereld opnieuw te creëren door naar het verleden te kijken en dat te gebruiken om onze toekomst te vormen”, schrijft Harry. “Het kan geen toeval zijn dat de opkomst van social media gepaard gaat met een wereldwijde toename in verdeeldheid. De algoritmes van social media kunnen mensen over wegen van radicalisering en extremisme voeren die ze anders niet zouden hebben genomen.”
Harry noemt ook het fenomeen fakenews, dat vooral via social media wordt verspreid, een gevaarlijke trend als het gaat om het creëren van verdeeldheid in de wereld. Ook daar zouden bedrijven en socialmediakanalen beter naar moeten kijken, vindt hij.
“Het internet liet ons samenkomen. We zijn nu onderdeel van een zenuwcentrum dat onze goede aard toont, maar te vaak ook onze slechte kant uitvergroot en aanwakkert. We kunnen – en we moeten – platforms aanmoedigen zichzelf opnieuw op een meer verantwoordelijke en medelevende manier in te richten. De wereld zal dat voelen en we zullen er allemaal van profiteren.”