Een Belgische reclamecampagne van Burger King is bij het Koninklijk Paleis in het verkeerde keelgat geschoten. De Amerikaanse fastfoodketen vraagt de Belgen een keuze te maken tussen koning Filip en de Whopper 1, het handelsmerk van de keten die op 19 juni een eerste vestiging opent in België.
Tot 19 juni kunnen Belgen hun stem uitbrengen op een website. Wie stemt op Filip krijgt de mededeling: “Ben je zeker dat je trouw wil zweren aan koning Filip? Hij is niet de diegene die frieten zal bakken’.
In de kranten van Sudpresse herinnert het Koninklijk Paleis eraan dat het gebruik van de afbeelding van de koning aan regels gebonden is en dat “in dit specifieke geval, geen aanvraag aan ons gericht is”. De paleiswoordvoerder zegt dat er in dit geval geen toestemming gegeven zou worden, omdat Burger King de afbeelding van koning Filip gebruikt voor strikt commerciële doeleinden. Het Koninklijk Paleis gaat contact opnemen met het Amerikaanse bedrijf.
In Nederland lijkt het erop dat het koningshuis wel liefhebber is van Amerikaanse hamburgers. In 2015 werd koning Willem-Alexander in een vestiging van McDonald’s in Leiden gespot met zijn dochters Amalia en Alexia. In steden waar Koningsdag gevierd wordt, keert McDonalds graag de M op de gevels in de W van Willem.