Wat de Oscars zijn voor de filmwereld, zijn de Mercurs voor de Nederlandse tijdschriftenwereld. En net als bij de Oscars worden de prijzen meestal verdeeld over de echte kaskrakers. Extra trots waren we daarom dat Vorsten een nominatie ontving. Onze cover van editie 5, waarin voormalig koningin Beatrix overvloeit in de nieuwe generatie – dan nog toekomstig koning Willem-Alexander – was genomineerd in de categorie ‘Marketingactie van het jaar’. De jury let daarbij op ‘creativiteit, gestelde doelen, de inzet van multimediale middelen én behaalde resultaten.’ De bijbehorende uitreiking was op 12 december j.l. in Het Scheepvaartmuseum. De sterren stonden goed: het was mijn verjaardag en een mooier cadeau dan het binnenslepen van de prijs kon ik me niet voorstellen.
De uitnodiging dicteerde de dresscode ‘gala’. Uitpakken dus! Speciaal voor deze gelegenheid kocht ik een oranje galajurk, ter onderstreping van het dna van Vorsten. Een bedankrede schreef ik niet, dat zou alleen maar ongeluk brengen. En ik wist uit mijn hoofd wie ik wilde bedanken: het team van Vorsten, de moedige uitgever die akkoord gaf op ons waanzinnige plan en natuurlijk prinses Beatrix en koning Willem-Alexander die onze cover smoel hadden gegeven. En natuurlijk de lezers van Vorsten die ons aanmoedigen continu naar verrassende covers te zoeken. Bij aankomst keek ik mijn ogen uit. Bijna alle dames waren gekleed in zogenoemde little black dresses. Ondanks de dresscode voelde ik me redelijk overdressed. Maar juist omdat ik Vorsten vertegenwoordig, dien ik me aan de etiquette te houden, troostte ik mezelf. Het black light in de zaal maakte mijn japon nog feller van kleur dat hij al was. Vol spanning keek ik uit naar de uitreiking. De prijzen gaan meestal naar grote bladen als Margriet en Linda, maar wij hadden een echte wereldprimeur, dus wie weet.
Helaas, opnieuw wordt Margriet het podium opgeroepen. Hun ‘75 jaar Margriet’ wint van onze cover. Vanzelfsprekend gun ik het hen van harte en wil ze hierbij feliciteren, maar een klein beetje teleurgesteld zijn we wel, en we geven elkaar bemoedigend schouderklopjes. Wanneer ik het gala verlaat, krijg ik het juryrapport in handen, en alsnog gloei ik van trots. ‘Waar Vorsten het koninklijk huis het hele jaar door in de schijnwerpers plaatst, bedachten ze voor de inhuldiging een majestueuze marketingactie. Een intrigerende morphing cover waarop beurtelings portretfoto’s van Beatrix en Willem-Alexander in elkaar overvloeien. Technisch een huzarenstukje… Het nummer groeide vrijwel onmiddellijk uit tot collectors item en was in mum van tijd uitverkocht.’ En als slot een echte veer: ‘Alle lof van de jury die de vorstelijke marketingactie van lef én goede smaak vindt getuigen.’
‘Lef en goede smaak’, de woorden zoemen nu al een week door mijn hoofd. Vorsten is lef en goede smaak! Dat is een fijne beschrijving van wat wij proberen te doen. We willen verrassend zijn en hopen iedere maand opnieuw dat ons blad als een cadeautje bij de lezer aankomt. Ik zal vast verklappen dat we nu al druk bezig zijn met een volgende bijzondere editie. Nog even geduld, want net als de genomineerde cover, hebben dit soort verrassingen een beetje tijd nodig. Dus jury van de Mercur: we komen terug!