BERGEN OP ZOOM – Pieter van Vollenhoven hoopt dat Open Monumentendag dit weekeinde bedrijven en instellingen ertoe aanzet over de brug te komen en het evenement de komende jaren te sponsoren. “Zonder financiële steun is er volgend jaar geen dertigste aflevering”, zei Van Vollenhoven in Bergen op Zoom na de opening van de 29e editie.
Dit jaar komt een einde aan de vaste ondersteuning door Rabo Vastgoedgroep die de Open Monumentendag met 250.000 euro per jaar sponsorde. Zo’n bedrag zoekt de stichting ook voor volgend jaar en “liefst voor de komende tien jaar”, aldus Van Vollenhoven, die voorzitter is van het comité van aanbeveling van de stichting. Het was donderdag de 16e keer dat hij de aftrap gaf voor de openstelling van bijzondere monumenten.
Volgens Van Vollenhoven speelt Open Monumentendag een belangrijke rol bij het behoud van waardevolle gebouwen. “Mensen raken erdoor geïnteresseerd, ze worden enthousiast en raken erbij betrokken”, zei Van Vollenhoven. Hij had de afgelopen jaren tal van voorbeelden gezien van monumenten, zoals een fort van de Stelling van Amsterdam en een gevangenis in Almelo die een herbestemming kregen door mensen die er op Open Monumentendag tegenaan gelopen waren.
Beeldbepalend
“Ieder jaar worden honderd kerken buiten gebruik gesteld. Het zijn niet allemaal monumenten maar vaak wel beeldbepalende gebouwen. Om die te behouden, hebben we mensen nodig die daar een nieuwe bestemming voor vinden en zich daarvoor inzetten. Op Monumentendag komen ze vaak in aanraking met zo’n gebouw”, zei Van Vollenhoven in de Markiezenhof.
Hij blijft optimistisch: “Ik denk dat er voldoende enthousiasme is in het land om Open Monumentendag te behouden. Deze dagen zijn steeds weer een feest. Het is met een miljoen bezoekers het grootste culturele evenement van Nederland. Dat mogen we niet kwijtraken.”
Posted by Rene Adriaansen on donderdag 10 september 2015
Posted by Rene Adriaansen on donderdag 10 september 2015