Máxima is dol op hoeden, toch hebben we haar tussen het staatsbezoek in maart en Prinsjesdag slechts één keer met een hoed gezien. Ze stemde haar outfits af op crisistijd: ze droeg veel sobere kleuren en keurige pakken, daar hoorde geen hoed bij. Nu niet meer elk werkbezoek in het teken van corona staat, kan ze putten uit haar indrukwekkende collectie van Fabienne Delvigne, haar favoriete hoedenontwerpster. Ze shopt daar graag voor nieuwe, maar ook oudjes draagt ze regelmatig, al dan niet met een subtiele of juist opvallende verandering. Fabienne Delvigne vertelt!
Verscholen achter een grote, zwarte deur in hartje Brussel bevindt zich het atelier van Fabienne Delvigne. Een bezoek aan de werkruimte van dé koninklijke hoedenontwerpster van dit moment is een bijzondere beleving, want over werkelijk iedere centimeter van het atelier is nagedacht. Aan de wanden hangen overvolle planken tot aan het plafond, en in de tientallen lades is met indrukwekkende precisie heel veel materiaal en documentatie opgeslagen. Van chaos is ondanks de beperkte ruimte absoluut geen sprake en ook tijdens het gesprek met de ontwerpster wordt wel duidelijk dat er in het atelier geen detail over het hoofd wordt gezien. Dat mag ook niet, want de hoeden van Fabienne Delvigne komen bijna dagelijks in de pers dankzij haar koninklijke klantenkring.
In de Máxima leest u nog veel meer over Máxima! Nu in de winkel, en ook online te bestellen.
Voor Máxima is het atelier van Delvigne bekend terrein. Door de jaren heen heeft zij hier al meer dan honderd hoeden gekocht. Bovendien krijgt de ontwerpster regelmatig bestaande hoeden opgestuurd voor een subtiele opknapbeurt of een complete metamorfose. Zo droeg Máxima tijdens de uitreiking van de Militaire Willemsorde in augustus 2018 een zachtroze relevé, (een grote hoed met brede rand) die eerder te zien was geweest tijdens het staatsbezoek aan Italië in juni 2017. Vanuit de verte leek de hoed geen spat veranderd, maar hij was inmiddels door Fabienne Delvigne onder handen genomen: de brede hoedenrand was aangepast zodat er meer ruimte ontstond voor de bekende Máxima-knot.
Tijdens de Nationale Dodenherdenking van 2018 droeg Máxima eveneens een vermaakte hoed – hoewel niet door Delvigne. Ze droeg het zwarte hoofddeksel, toen met een witte roos, voor het eerst in 2004. Een jaar later werd het opvallende accent vervangen door zwarte veren en in 2018 kreeg de hoed opnieuw een nieuw uiterlijk: zonder garnering, maar mét een aangepaste rand en een nieuw lint. Door de aanpassingen ziet de hoed er elke keer weer anders uit.
Een zwarte hoed met witte roos, tijdens de uitvaart van koningin Juliana in 2004 In 2018 kreeg de hoed opnieuw een nieuw uiterlijk: zonder garnering, maar mét een aangepaste rand en een nieuw lint In 2005 was de bloem vervangen door zwarte veren. Dergelijke (kleine) aanpassingen zijn niet gedaan door Delvigne, maar worden vaak gedaan door Máxima’s kamenier, die een cursus hoeden maken heeft gevolgd.
Hoe gaat zo’n aanpassing precies in zijn werk? Worden de verschillende opties al bij het bestellen van een nieuwe hoed besproken? Volgens Fabienne Delvigne, de favoriete hoedenontwerper van Máxima, niet. Delvigne: “Nee. Als koningin Máxima een nieuwe hoed bestelt, dan wordt die hoed gemaakt voor één moment en één outfit. Er zijn natuurlijk heel veel mogelijkheden om een hoed vaker te dragen, maar bij het maken van een hoed wordt daar niet op gelet.”
Waar let u dan wel op?
Delvigne: “Kleur en stijl zijn heel belangrijk en daarom ben ik vaak aan – wezig bij passessies, bijvoorbeeld bij modehuis Natan. Ik zie dan de vorm van de kleding en dat is heel belangrijk voor het evenwicht tussen het gezicht en de kleding. Als koningin Máxima bijvoorbeeld een jurk draagt met bloemapplicaties of een grote corsage bij de halslijn, dan gaat mijn voorkeur uit naar een rustige hoed. Anders wordt het totaalplaatje too much, en dat zou jammer zijn. Ook qua kleur moet er sprake zijn van evenwicht. Als koningin Máxima een hoed draagt, adviseer ik bijvoorbeeld een tasje in dezelfde kleur. Zo wordt de kleur van het hoofddeksel verklaard en kan de koningin haar neutrale hoeden met heel uiteenlopende outfits en kleuren combineren. Een grijze hoed kan bijvoorbeeld goed samengaan met een groen mantelpak, een rode jurk of kobaltblauw mantelpak, maar dan moet het grijs wel ergens in terugkomen. Een tas leent zich daar uitstekend voor. Bij het passen van nieuwe kleding heeft de koningin altijd een map met foto’s van haar hoedencollectie bij zich. Hier wordt tijdens de passessie doorheen gebladerd en alleen als blijkt dat er geen geschikte hoed voorhanden is, maak ik een nieuw exemplaar óf pas ik een bestaande hoed aan.”
In Ghana, in 2002, draagt Máxima een hoed met bloem Een jaar later is de decoratie verwijderd voor een bezoek aan Brazilië De bloem kan gedragen worden als corsage, zoals in 2005 in Kenia blijkt
Hoe gaat een aanpassing in zijn werk?
Delvigne: “Meestal krijg ik een hoed terug om op te knappen voor een ‘nieuwe jeugd’, zoals ik dat dan noem. Denk hierbij aan het strijken of verkleinen van een brede hoedenrand, of het vervangen van een lint of corsage. Deze veranderingen zijn heel subtiel, maar de hoeden kunnen door de opknapbeurt wel weer langere tijd mee. Een complete hoedenmetamorfose is een ander verhaal.”
Naar dat verhaal zijn wij natuurlijk ook erg benieuwd.
Delvigne: “Een complete metamorfose is erg tijdrovend omdat je moet werken met materialen die al in vorm zijn geknipt. De baret van Koningsdag 2018 bijvoorbeeld heb ik ingenomen en dat heeft veel tijd gekost. Elk steekje moest perfect zijn en ik wilde aan het einde van het proces geen hobbeltje of bobbeltje zien. Heel wat keren heb ik daarom steekjes uit moeten halen voor de nieuwe versie van de baret naar mijn zin was. Een nieuwe baret had waarschijnlijk minder tijd gekost, maar in dit geval was er sprake van een mooi gebaar. De baret was in 2004 gedragen tijdens de viering van Koninginnedag in Groningen, en veertien jaar later bezocht de koninklijke familie de stad opnieuw voor Koningsdag 2018. De vermaakte baret was dus een knipoog naar veertien jaar geleden, maar door de aanpassing was de baret nog wel eigentijds en hip.”
Het aanpassen van de rode baret heeft Fabienne Delvigne veel tijd gekost
Wat kan er nog meer komen kijken bij een complete hoedenmetamorfose?
Delvigne: “Heel veel. Allereerst moet ik letten op het materiaal. Bij het maken van een hoed werk ik met soepele materialen, die door vocht en druk om een mal worden getrokken. Nadat ik het materiaal heb gevormd en gestreken, verstevig ik de hoed vervolgens met stijfsel om de vorm te behouden. Bij het vermaken van een hoed moet dit proces soms herhaald worden, maar het is niet altijd mogelijk om hard aan een eerder bewerkte stof te trekken. Het mag immers niet scheuren. Het aanpassen van een vorm is dus een hele opgave en soms ook een onmogelijke opgave. Het aanpassen van details is veel gemakkelijker. Een nieuw lint om een bestaande hoed is zo gedaan en een bloemcorsage vastzetten ook.”
Welke materialen lenen zich goed voor een aanpassing?
Delvigne: “Sisal is een heel fijn materiaal om mee te werken. Tropische vezels kunnen wel tegen een stootje en sisal is daarnaast ook vrij goed in te kleuren. Het bijknippen van een verenhoed is ook vrij eenvoudig. Als de veren daarnaast ook nog geverfd moeten worden, is het een ander verhaal. Het verven van materialen kan namelijk heel snel gaan, maar ook een hele dag duren. Elke kleur meng ik zelf en een druppeltje kleurstof teveel kan een heel andere tint opleveren.”
Máxima in 2003 in Chili: een hoed met bloemgarnering In 2017 verschijnt de bloem tijdens het staatsbezoek aan Italië weer, nu als haardecoratie Vier jaar later draagt ze de hoed in India, zonder de bloem
Het aanpassen van een bestaande hoed is dus niet zo gemakkelijk als het soms lijkt.
Delvigne: “Nee, en ik vind een groot deel van mijn collectie ook niet zo geschikt voor een aanpassing. Ik maak mijn hoeden namelijk met mijn gevoel en in één beweging. Bij een aanpassing knip je dat gevoel in stukjes en dat vind ik jammer. Een schilderij van Vincent van Gogh schilder je ook niet over, tenzij het gerenoveerd moet worden. Bij hoeden is dat net zo. Gelukkig heeft koningin Máxima een goede smaak en voelt ze precies aan welke hoed geschikt is voor een aanpassing en welke niet. Over de vermaakte hoeden van koningin Máxima ben ik dus enthousiast, maar ik vind niet dat de schaar zomaar in al haar hoeden moet worden gezet.”
Koningin Máxima haalt soms heel oude hoeden weer tevoorschijn, vermaakt of niet. Hoe blijft een hoed lang goed?
Delvigne: “Een goede maathoed gaat heel lang mee, zolang hij maar niet in de zon wordt bewaard. Vooral bij stro kan de kleur heel snel veranderen. Maar in een hoedendoos kan een goede hoed in principe tot in het oneindige bewaard blijven.”
10x Máxima’s gevleugelde hoeden
Deze gevleugelde vriendjes heeft Máxima op haar hoedenplank.